Mauve tot Mondriaan

Mauve tot Mondriaan


Auteur:Emke Raassen-Kruimel

  • Nederlands
  • 160 pagina’s
  • Thoth
  • februari 2014
  • Samenvatting

    Laren was in de periode 1880-1930 een bruisende kunstenaarskolonie. Haagse School-schilders trokken naar het pittoreske Laren en Blaricum om het onbedorven boerenbestaan vast te leggen. Het grote succes van deze schilderijen trok kunstenaars uit binnen- en buitenland naar het Gooi. De schilderijen van bijvoorbeeld Anton Mauve waren zeer succesvol in Amerika, zo ontstond de term ‘Made in Laren’. Ook de wereldberoemde Duitse impressionist Max Liebermann schilderde gedurende vier zomers in Laren vele imposante stukken.Tegelijkertijd werd de kunstenaarskolonie vanaf 1900 ook een broedplaats van vernieuwing. Kunstenaars als Jan Sluijters, Gustave de Smet, Bart van der Leck en Piet Mondriaan verbeeldden de traditionele onderwerpen op een geheel nieuwe en verfrissende wijze. Achtereenvolgens wisselden symbolisme, pointillisme, luminisme, expres- sionisme en uiteindelijk totale abstractie elkaar af. Dit alles vond plaats op een plek gedurende een betrekkelijk korte periode. De kunstenaarskolonie Laren/Blaricum bevond zich op een scharnierpunt in de Nederlandse kunstgeschiedenis waar de traditionele, figuratieve schil- derkunst razendsnel werd ingehaald door de avant-garde. De lezer van dit boek krijgt een helder beeld van deze fascinerende ontwikkeling aan de hand van het beste dat er in de kunstenaarskolonie Laren is gemaakt.