Los van traditie

Los van traditie


Auteur:Georges Petitjean

  • Nederlands
  • 80 pagina’s
  • Snoeck Publishers
  • februari 2011
  • Samenvatting

    Cobra, de avant-gardestroming die tegelijk in de steden Kopenhagen, Brussel en Amsterdam plaatsvond tussen 1948 en 1951, nam bewust ‘primitieve’ kunst als voorbeeld om een eigen beeldtaal te ontwikkelen. De Cobrakunstenaars, waaronder Karel Appel, Corneille en Asger Jorn, keerden de rationele westerse cultuur, die zij als een hinderpaal voor de volledige ontwikkeling van de menselijke creativiteit ervoeren, de rug toe.De gedachte van verzet en bevrijding die Cobra uitdroeg, zou vele jaren later, ver van de Cobrahoofdsteden, ook kunstenaars aan spreken die niet betrokken waren bij Cobra, maar er erg door beinvloed zouden worden. Dit was opmerkelijk genoeg het geval bij het kunstenaarscollectief Roar in de Australische stad Melbourne zo’n dertig jaar na Cobra. De Roar-kunstenaars koesterden een grote interesse in Aboriginal kunst uit afgelegen gebieden van Australie. Zo stelden zij hun ateliers open voor tentoonstellingen van eigentijdse Aboriginal kunst. Sommige Roar-leden namen echter een meer betrokken positie in door lange tijd in Aboriginal gemeenschappen te verblijven en er op artistiek vlak met de Aboriginal kunstenaars samen te werken. Deze uitwisselingen zorgden voor een opzienbarende ommekeer in het werk van zowel Roar- als Aboriginal kunstenaars.Deze catalogus verschijnt naar aanleiding van de tenstoonstelling LOS VAN TRADITIE: COBRA EN ABORIGINAL KUNST IN HET AAMU – Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst in Utrecht.