De Kus In De Nacht

De Kus In De Nacht

Auteur:
Herman Brusselmans

  • Nederlands
  • 613 pagina’s

  • Prometheus

  • februari 2002

  • Samenvatting

    Met ‘De kus in de nacht’ heeft Herman Brusselmans de prachtigste roman geschreven die ooit is gepubliceerd. Of om het in zijn eigen woorden te zeggen: ‘Ja, het is me de roman wel.’ Doch waar handelt dit boek over? Je zou kunnen zeggen dat het boek met name gaat over de liefde, vriendschap, onverschilligheid, seksualiteit, oorlog en vrede, konijnen, goedmoedigheid, angst, de ontoereikendheid van doktoren, geld, motorfietsen, lafheid, moed, paniek, schoonheid, vrouwen, de literatuur, Lauren Flamm, het wachten op de oneindigheid, voorwaardelijke ambities, onpeilbare vermoeidheid, een reis naar de Jura, de moeilijkheden bij de pogingen tot exploitatie van de nieuwste technologieen, de goede kanten van de bourgeoisie, regendansen, de troost der fantasie, Louis Armstrong, het toerisme op het water, ijsberen en neerzitten, de hartverscheurende keuze tussen roken en niet roken, de toekomst van Chiquita en Kawasaki, ziekenhuis- en gevangenisbezoek, genialiteit en zelftwijfel, kano’s, onderhuidse beestjes, de uitvinding van de pet, de rol van personages, een benefietavond in Evergem, jeugd en geheugen, kampvuurmemorabilia, foto’s in Playboy, rare klankreeksen, werkelijkheid en stilistiek, een aap met een hoedje op z’n kop, het geheugen als gruis, vrienden en buren en kennissen en vreemden, gesloten bloemenwinkels, de eenheid der volkeren, een mes in het zachte vlees, en de dingen die ertoe doen.De hoofdpersonages in deze onherroepelijke mijlpaal der letteren zijn Herman Brusselmans, Phoebe en Woody. Verder zijn er ongeveer honderdtwintig bijpersonages, zowel mensen als dieren. Samen zorgen zij voor een literaire wereld van verschil die zijns gelijke niet kent. De lezer wordt meegetrokken in een universum van gebeurtenissen, ideeen, gedachten, schijnbekentenissen, virtuele hologrammen, tactieken, herroepingen en vooral veel woorden, dit alles in een hoogst onbegrijpelijke taal. Humor en ernst vechten om voorrang, vulgaire alledaagsheid en hogere filosofie binden de strijd aan, en de schrijver wint het pleit met zo veel glans en bravoure dat de lezer ademloos of hyperventilerend achterblijft. Tussenwegen zijn er niet.